MEGA-INLINER | SUSTAINABLE TRANSPORT STARTING TOMORROW
Ondanks dat steeds meer mensen weten dat het van groot belang is een bijdrage te leveren aan milieu, klimaat en fysieke omgeving, maken we dagelijks keuzes die schadelijk zijn voor onze planeet. Miljoenen liters vloeistoffen worden volgens oprichter en CEO Sidon van Laarhoven op Co2 emissie onverantwoorde wijze wereldwijd vervoerd.
Mega-Inliner® heeft als missie om ‘s werelds meest duurzame en kostenefficiënte oplossing te bewerkstelligen, in het bulk vervoeren van vloeistoffen. Daarvoor is een systeem ontwikkeld waarmee tankcontainers ingezet kunnen worden voor niet gevaarlijke vloeistoffen, zonder dat de tankcontainer voor elke lading gereinigd hoeft te worden. Zo kunnen containers zonder enige ladingbeperkingen worden ingezet. Dit heeft een positieve impact op het milieu door de reductie van het aantal transportbewegingen en lege kilometers, van de hoeveelheid CO2-uitstoot en van het gebruik van drinkwater en schoonmaakmiddelen.
De basis van het systeem is een zak van hoogwaardig FDA, EU, Kosher & Halal Food-grade gekeurd kunststof, de Mega-Inliner®. Eenmaal in een lege geschikte tankcontainer geplaatst, kan deze worden gevuld met elke denkbare (ongevaarlijke) vloeistof. Zuurstof kan niet binnendringen en gassen kunnen niet uit de vloeistof ontsnappen. De vloeistof komt in topconditie aan en de tankcontainer blijft schoon zonder slijtage door het spoelen met agressieve chemicaliën & schoonmaakmiddelen. Hierdoor is de levensduur van standaard 20 jaar oneindig verlengd wat enorme bijdrage levert aan verduurzaming van logistiek. Bovendien blijft er na het legen van de zak nauwelijks vloeistof over wat zorgt voor een reductie van de UN gedefinieerde 30% food loss & waste in de supply chain.
Het installeren van een Mega-Inliner® duurt 5 minuten en het verwijderen ervan duurt 15 minuten. Bovendien is dit door 1 persoon uit te voeren met beide benen veilig op de grond, géén noodzaak om bovenop de tankcontainer te klimmen met alle extra arbo voorzieningen van dien. Er zijn nog meer voordelen: de lading kan via een track & trace systeem over de hele wereld worden gevolgd en de tankcontainers kunnen worden geleaset, zodat een bedrijf zelf geen containers hoeft aan te schaffen.
“Let’s commit to something where our future self would be proud of, leaving the planet in a better shape to our children.” – SIDON VAN LAARHOVEN
Sidon licht het ontstaan van de startup toe: “In 2006 kregen wij een dilemma voorgelegd van een van de grootste brouwerijen in de wereld: de bevoorrading van klanten wereldwijd met blikjes, flesjes en fusten was niet efficiënt geregeld. Het zou beter zijn om de producten in bulk te vervoeren en lokaal te verpakken. Probleem was echter dat men de conventionele tankcontainers daar niet voor konden inzetten i.v.m. ladingen restricties en cross-contaminatie problemen. Als reactie op dit vraagstuk hebben wij de Mega-Inliner® ontwikkeld.”
Sidon geeft aan dat de Vroegefasefinanciering van Brightmove en het Brabant Startup Fonds de ontwikkeling mede mogelijk heeft gemaakt: “De mogelijkheid om onafhankelijke financiering te verkrijgen is niet alleen voor ons, maar ook in het algemeen van groot Nederlands belang om een disruptieve innovatie kans van leven te geven.”
Die onafhankelijkheid was essentieel want er was grote weerstand vanuit de conventionele logistieke industrie. Dit bracht grote uitdagingen met zich mee, die het team van Mega-Inliner® alleen nog maar meer stimuleerde en energie gaf zich met hart en ziel in te zetten voor het product waarin ze geloven. “Het is als het schrijven van een spannend jongensboek, waarbij je reikhalzend uitkijkt naar het volgende hoofdstuk!”, aldus Sidon.
Op dit moment is Mega-Inliner de start-up fase voorbij en mogen ze zich een scale-up noemen. Ze hebben verschillende klanten met langdurige contracten waaronder AECI, een beursgenoteerd bedrijf in Zuid-Afrika en Mahou. De komende maanden gaat de Mega-Inliner International Group samen met partners de Mega-Inliner® Tank Container vloot uitbreiden.
Sidon heeft duidelijke tips voor nieuwe startups: “Blijf geloven en geef nooit op in de toegevoegde waarde van je innovatie. Doe brutaal maar gedegen onderzoek naar de stakeholders en ben bewust van hoe de hazen lopen in de branche/industrie waarin je je entree wilt maken.”