SNOCOM | de meest innovatieve sneeuw machine
Op het moment dat de trein van Henk Arntz in 2010 vastliep in een centimeters dikke sneeuwlaag, kreeg hij inspiratie voor SNOCOM BV. Hij bedacht ter plekke een manier om de sneeuwruimoperatie enorm te verbeteren door middel van een innovatieve sneeuwblower die sneeuw op een efficiënte, kosteneffectieve, veilige én duurzame manier kan verwijderen. De missie van SNOCOM is om de meest innovatieve sneeuwblower te leveren die op dit gebied bestaat.
De verdere ontwikkeling van SNOCOM werd door Henk gerealiseerd tijdens het schrijven van zijn scriptie voor de studie werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). In samenwerking met specialisten van Schiphol, waar hij de eerste schetsen van de machines presenteerde, sloot hij zijn scriptie succesvol af en maakte vervolgens een doorstart als startup. Met ondersteuning van TU/e en Brightmove is het eerste prototype van de sneeuwblower ontwikkeld, genaamd ‘de Snowcuber’.
In 2018 is George Menonides aangetreden als Managing Director van SNOCOM. Met zijn 30 jaar ervaring bij Schiphol Airport binnen de winteroperaties en zijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van het prototype, was hij de geschikte kandidaat om SNOCOM in de markt te zetten.
De startup maakt gebruik van een gepatenteerde sneeuwcompressietechniek die ontwikkeld is voor luchthavens. Deze techniek kan het volume verminderen door lucht uit de sneeuw te persen (tot 50% volumevermindering). Op dit moment verkoopt SNOWCOM al machines aan Schiphol Airport en Airport Charles de Gaulle Paris.
“Met het in de markt zetten van een nieuw product in een conservatieve markt, heb je investeerders nodig die geloven in het product.”
Brightmove is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Snowcuber. In 2020 nam Brabant Startup Fonds het stokje van Brightmove over. Ook gedurende de Covid-19 pandemie kon de startup terecht voor intensieve ondersteuning van het Brabant Startup Fonds. SNOCOM is van plan om na de crisis direct door te pakken wanneer de markt, die tijdens Covid grotendeels stilligt, verder te veroveren.
De startup is zelf tijdens de pandemie niet stil blijven zitten. Zij ontwikkelde de CitySnowCuber, een kleiner model dat lichter is van gewicht en oplossing biedt in stedelijke gebieden. Binnen stedelijk gebied moeten namelijk grote hoeveelheden sneeuw naar een stortplaats worden afgevoerd. De techniek die SNOCOM gebruikt vermindert het aantal transporten (CO2 uitstoot) om de sneeuw te lozen, voorkomt dat schadelijke stoffen in het riool komen, verkort de opruimtijd én zorgt voor een snellere en veiligere toegang tot steden.
De toekomst van de startup ziet er veelbelovend uit: De markt voor de CitySnowCuber is groter dan die voor Airports omdat hier wordt getarged op steden, business parcs en havens in (Oost)Europa en Noord-Amerika. Er zijn daarbij meer dan 250 grote steden op het noordelijk halfrond met jaarlijkse veel sneeuwval, dit biedt perspectief voor SNOCOM. Ook de steeds strenger wordende milieu-eisen rondom de CO2 uitstoot zetten de huidige markt onder druk en dwingen overheden en bedrijven tot het nemen van maatregelen.
George sluit af met een specifieke tip voor startups binnen een conservatieve markt: “Met het in de markt zetten van een nieuw product in een conservatieve markt, heb je investeerders nodig die geloven in het product. Je hebt een lange adem nodig en veel geduld om uiteindelijk de markt te kunnen veroveren. “