STARTUP MISSIES
Ga de uitdaging aan en start jouw internationale avontuur!
Is jouw startup klaar voor de volgende internationale stap en wil je nieuwe markten veroveren? De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) helpt startups door handelsmissies te organiseren naar belangrijke techbeurzen en startup hubs, zoals Slush in Helsinki en CES in Las Vegas. Het verband geeft startups een platform waar zij contacten leggen met investeerders en hun producten promoten.
Meegaan met een buitenlandse startup missie is een geweldige kans om potentiële klanten, investeerders en partners te ontmoeten. Je verkrijgt marktinzichten, verkent de concurrentie en valideert je propositie. Deelname aan een missie stelt je in staat om jouw product of dienst aan een internationaal publiek te presenteren en brede exposure te krijgen.
RVO ALS VERBINDER
Tijdens evenementen zoals Slush, ontmoeten Nederlandse startups het internationale publiek in de NL Lounge. Daarnaast organiseert RVO ook kleinere side-events, zoals een kick-off event of een speech van startup envoy Constantijn van Oranje. Dit soort side-events brengt Nederlandse bedrijven samen.
DEELNAME
Deelname aan een missie kost €500,- (exclusief btw) per startup. Dit omvat voorbereidingssessies, twee toegangskaarten voor de tentoonstelling en toegang tot alle side events. Reiskosten, zoals hotel, restaurants en verzekering, zijn voor eigen rekening.
SUCCESVOLLE STARTUP STEUN
De elektrische autofabrikant Lightyear ging in 2021 mee met de missie naar Slush. Met steun van RVO lukte het Lightyear om investeringen binnen te krijgen voor hun tweede scale-up fase. Dimenco, een bedrijf gespecialiseerd in 3D-technologie, was daar ook aanwezig. Met hulp van RVO kon dit bedrijf zich verzekeren van financiën om door te groeien .
Niet alleen Nederlandse startups en scale-ups hebben voordeel van RVO steun. De Amerikaanse e-health start-up Jawsaver vestigde zich in Utrecht. Zij kozen hiervoor omdat Nederland wereldwijd bekendstaat om de goede faciliteiten voor startup- en scale-up-bedrijven. Het bedrijf ging mee met de missie naar Slush en kreeg financiële steun via RVO.
“Er zijn veel meer Nederlandse bedrijven met slimme ideeën die kunnen profiteren van onze steun en ons netwerk.”
– Rik Roeske (projectmanager RVO) –