Solarge | Lichtgewicht zonnepanelen
Begin 2018 hebben Huib van den Heuvel, Gerard de Leede en Jan Vesseur de startup Solarge opgericht, met als missie de energietransitie te versnellen. Zonne-energie is wereldwijd hard aan het groeien, maar er zijn nog barrières te doorbreken. De huidig verkrijgbare zonnepanelen zijn te zwaar voor 40% van alle commerciële en industriële daken, kosten veel montagetijd, hebben zelf ook een carbon footprint en zijn niet goed recyclebaar. Om over een aantal jaren zonder subsidie rendabel te zijn, moet de aanschafprijs verder omlaag.
Solarge ontwikkelde daarom in nauwe samenwerking met multinational SABIC een zonnepaneel dat gebaseerd is op composieten kunststoffen. Een composiet is opgebouwd uit verschillende componenten, een combinatie van kunststoffen met versterkingsvezels. Dit materiaal bevat standaard zonnecellen, is 50% lichter dan gewone zonnepanelen en is veel sneller te monteren.
Eén vat ruwe olie volstaat voor de productie van de benodigde polymeren voor 10 Solarge zonnepanelen. Bij verbranding van die hoeveelheid olie wordt 1700 kWh energie geproduceerd met een uitstoot van 400 kg CO2. De 10 panelen produceren over 25 jaar tijd echter 85.000 kWh aan emissievrije stroom, dat is 50 keer meer energie. Bovendien is het zonnepaneel aan het einde van de levensduur te recyclen en kan er een nieuw zonnepaneel van worden gemaakt.
Het Brabant Startup Fonds heeft met een financiële bijdrage een belangrijke rol gespeeld bij het ontwikkelen en testen van producten, om uiteindelijk te komen tot certificering. Op dit moment is Solarge bezig om de financiering voor de hoogvolumelijn bijeen te brengen.
“Het duurt 2 keer zo lang en kost 2 keer zoveel dan vooraf verwacht!”
De eerste jaren focust de startup zich op de grote internationale markt van daken met een te lichte constructie voor zonnepanelen. Voor de langere termijn voorziet Solarge een omschakeling voor een groot deel van de markt. Naar verwachting zal men omschakelen van de huidige generatie op glas-aluminium gebaseerde zonnepanelen, naar op composieten gebaseerde zonnepanelen.
Gevraagd naar de charme van een startup antwoordt Jan Vesseur: “Wat mij betreft begint de liefde daarvoor met een idee waar je enthousiast over bent. Zodra je dat hebt is een startup ontzettend inspirerend omdat alle aspecten van een bedrijf aan de orde komen. Je bent bezig met de strategie voor de komende jaren, je rijdt even later langs de winkel voor koffie en doet de boekhouding. Als het goed is, zijn mensen die erbij komen uit hetzelfde hout gesneden: nieuwsgierig, altijd klaar om iets op te pakken en met een enorm besef van verantwoordelijkheid. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het succes en dus ook voor het falen. Als het niet lukt, kunnen we alleen onszelf aankijken.“
Jan heeft ook tips voor nieuwe startups: “Als je een idee hebt, praat vooral snel en intensief met mensen uit de business en bekijk of je idee echt zo bijzonder is. Be bold en stap op mensen af. Bijna iedereen vindt het leuk gevraagd te worden mee te denken. Zorg wel dat je duidelijk bent over jouw idee en hoe je het beschermd hebt. Pas na zo’n periode kun je goed beoordelen of het echt wat kan worden. Daarna is het advies: maak een plan en realiseer je: het duurt 2 keer zo lang en kost 2 keer zoveel dan vooraf verwacht!”