MindYourPass | Cyber Security Oplossingen
We hebben steeds meer wachtwoorden nodig, maar we zijn niet goed in het verzinnen én onthouden ervan. Het gebruik van slechte wachtwoorden maakt ons kwetsbaar. Dagelijkse berichten over hacks, datalekken en privacy schendingen zijn hiervan het gevolg. De impact hiervan blijft niet beperkt tot bedrijven, ook burgers worden getroffen. Vanuit dat besef is MindYourPass opgericht door Merijn de Jonge en Panja Sea-Ui. MindYourPass is een cybersecurity bedrijf met een oplossing om wachtwoorden makkelijk, veilig, én privacy-vriendelijk te maken.
Volgens MindYourPass zijn wachtwoorden niet slecht. Het enige minpunt aan wachtwoorden is dat mensen ze moeten verzinnen en onthouden. Daarom heeft het bedrijf een manier ontwikkeld waarmee dit niet meer nodig is. MindYourPass heeft patent gekregen op een techniek om de computer jouw wachtwoorden te laten maken. ”Daardoor hoef je zelf niet langer voor ieder account een wachtwoord te verzinnen en te onthouden,” zo stelt Merijn. “Wat je nodig hebt is slechts één wachtwoord dat de gebruiker makkelijk kan onthouden, MindYourPass doet de rest. Op een telefoon heb je zelfs helemaal geen wachtwoord meer nodig, maar kun je gebruik maken van een vingerafdruk of gezichtsherkenning.”
MindYourPass maakt voor elk van je accounts een sterk wachtwoord tot wel 128 tekens lang. Deze wachtwoorden worden nergens bewaard, dus ze kunnen niet worden gestolen. De gebruiker blijft zelf anoniem, waarmee ook de privacy gewaarborgd blijft. Het gebruik van MindYourPass kan afgedwongen worden: “De techniek heeft een unieke eigenschap waarmee organisaties grip krijgen op de kwaliteit van alle wachtwoorden. Door de kwaliteit van wachtwoorden op organisatieniveau af te dwingen voor alle accounts wordt de problematiek van wachtwoorden grotendeels opgelost”, vertelt Tobias Kuipers, verantwoordelijke voor de Marketing & Sales binnen de startup.
Het gebruik van MindYourPass is eenvoudig en voor privégebruik bovendien gratis. Dit past binnen de missie van de startup: veilige én makkelijke online toegang voor iedereen, zonder compromissen op het gebied van privacy. Daarbij geloven zij in een online digitale wereld waar veiligheid, privacy én gebruikersgemak grondrechten zijn voor iedereen, ongeacht afkomst, leeftijd of opleidingsniveau.
“Het BSF was enorm belangrijk, omdat het ons in staat heeft gesteld om met een team fulltime aan de slag te gaan.“
CEO Merijn licht de ontwikkelingen toe: “Cybersecurity is voor een groot deel gebaseerd op vertrouwen. Dat maakt het lastig voor nieuwe spelers om op de markt te komen. Zeker voor een bedrijf als MindYourPass, dat breekt met de trend om van wachtwoorden af te stappen. Niet iedereen begrijpt direct de potentie van deze strategie. Met een product dat nog in ontwikkeling is, sta je bovendien sowieso met 1-0 achter.
Er is daarom veel deskundigheid, een goed verhaal en een uitgebreid netwerk nodig om mensen te overtuigen en om bij partijen aan tafel te komen. Ambassadeurs zijn onontbeerlijk om je stapje voor stapje verder te helpen. Ook het BSF was enorm belangrijk, omdat het ons in staat heeft gesteld om met een team fulltime aan de slag te gaan in een fase waarin het product nog grotendeels ontwikkeld moest worden, er nog geen uitgebreid netwerk was en al helemaal geen klanten. Kortom, in een fase waarin we afhankelijk waren van ‘believers’.”
Inmiddels heeft MindYourPass een uitgebreid netwerk opgebouwd en mag de startup een aantal (grote) organisaties tot hun klantenkring rekenen. Het product is klaar voor breed gebruik door particulieren en bedrijven. Een aantal partnerships helpt de startup om verschillende markten te betreden, waaronder de overheidsmarkt. Via early-adopters maken ze stappen naar andere markten. Omdat de wachtwoord problematiek geen grenzen kent, liggen de ambities van MindYourPass ook buiten Nederland. “Technisch gezien zijn we daar al klaar voor, want onze producten zijn haast oneindig schaalbaar,” zo sluit Merijn af.
Bron afbeeldingen: M7 Branding