Braventure
  • Community
    • Brabant Startup Book
    • Brabant Startup Monitor
    • Startup Community
    • Startup Begeleiders
    • Startup Mentoren
    • Startup Stories
    • Startup Events
  • Programs
    • Startup Readiness Program
    • Ready Program
    • Game Program
    • Set Program
    • Match Program
    • Data/AI Program
  • Financiering
    • Financiering overzicht
    • Brabant Startup Fonds
    • Andere financieringen
  • Tools
    • Mijn Braventure
    • Expert Hours
    • Startup Deals
  • Over ons
    • Partners
    • Contact
  • Menu Menu

Recap Online Startup Corona Support

De afgelopen periode hebben de business developers uit het Brabantse ecosysteem vele startups gesproken die direct getroffen werden door de COVID-19 crisis. Kan ik nog wel doorgaan? Hoe kom ik aan investeerders? Wat te doen nu mijn proces vertraging oploopt? 

Deze en andere vragen kwamen regelmatig terug in de online 1 op 1 ondersteuning gesprekken, hieronder hebben we de meest gestelde vragen met daarop het advies vanuit onze business developers voor jullie omschreven.

Terug naar overzicht

HOE GENEREER IK WINST? 

In deze tijd is het voor vele bedrijven en startups lastig om winst te generen. Een meer relevante vraag is nu, hoe overeind te blijven? Kijk goed naar jouw uitgaven en waar je aan kostenreductie kan doen. Welke minimale middelen heb je nodig om onderzoek te doen, te blijven draaien en klanten te genereren? De basis. Daarnaast, wie heb je nodig? In plaats van het aannemen van een nieuw teamlead voor bijvoorbeeld tech-development, kijk eens naar de mogelijkheden om kennis te delen met andere startups. Daarnaast is ‘talent sharing’ mogelijk, door een wissel te doen van medewerkers binnen de startup met andere startups. Zijn jouw kosten al minimaal, en ben je op zoek naar een andere manier om de cashflow te ondersteunen? Lees dan het volgende punt.

HOE ZORG IK TOCH VOOR EEN CASHFLOW? 

Mogelijk dat een ander verdienmodel voor jou nu goed kan uitpakken om toch die minimale omzet te realiseren. Werk je bijvoorbeeld met uurtje factuurtje, denk dan eens aan een abonnementsvorm waarbij je bijvoorbeeld ook nog de eerste weken/maanden tegen een gereduceerd tarief kan aanbieden. Verkoop je een product of dienstverlening in de B2B markt, ga eens creatief nadenken hoe je nu ook de B2C markt kan aanspreken? Werk je voornamelijk offline, denk eens na over wat jij wél online kan doen?

Belangrijke tip:

Is dat je als (start-up) ondernemer je spullen (financials, financiële plan, businessplan etc) altijd up-to-date moet hebben om snel te kunnen schakelen. In deze corona tijd bijvoorbeeld omdat je een aanvraag snel moet kunnen indienen voor de COL / TOPSS (of een andere regeling / financier), of omdat je investeerder info wil hebben over de corona impact op jouw onderneming. Dit moet je snel, accuraat en juist kunnen aanleveren.

Mijn proces loopt vertraging op en nu?

Je zult niet de eerste zijn waar er (behoorlijke) vertraging in het proces van jouw startup plaatsvindt. Kun je niet verder omdat je afhankelijk bent van andere partijen? Kijk dan wat je in deze vertraagde tijd kan doen. Denkend aan goede communicatie naar jouw afnemers/ stakeholders over je huidige situatie. Breng ook direct het slechte nieuws, draai er niet omheen. Daarnaast kun je in de vertraagde tijd juist zaken oppakken die je anders langer voor jezelf had vooruitgeschoven, je kunt een hypothese testen, je kunt deskresearch uitvoeren etc. Belangrijk is vooral, zit niet stil. Er komt een tijd dat de vertraging staakt, en de wereld weer gaat draaien. Zorg dat je dan startklaar zit om de vraag naar jouw product of dienst op te vangen.

ANDERE TIP:

Is blijf gefocust op nieuwe / gewijzigde trends. Bijvoorbeeld verschuiving van bestedingspatroon van horeca naar supermarkt, van op kantoor werken naar thuiswerken, van buitenactiviteiten (bv sport) naar binnenactiviteiten (bv Netflix of ouderwetse bordspellen, meer dingen doen met het gezin). Als je op een relatief eenvoudige wijze ter overbrugging noodzakelijke inkomsten kan ophalen door binnen deze verschuivingen je businessmodel aan te passen moet je dit overwegen. Hierbij is het belangrijk dat je dit doet zonder afbreuk te doen aan je lange termijn pré-corona strategie. Daarbij wel een kanttekening om  na te denken of/ en in hoeverre jouw markt zich weer hersteld naar de pré-corona situatie. Het kan namelijk zijn dat je pré-corona strategie niet meer gaat werken in het “nieuwe normaal”.

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, mocht je hierbij hulp nodig hebben? Neem dan contact op met jouw business developer. Mocht je (nog) geen business developer hebben, kun je ook kijken op onze Corona Support pagina.

Stay tuned, schrijf je in voor onze StartUpdates

Braventure | Burgemeester Brokxlaan 12, 5041 SB Tilburg | info@braventure.nl - powered by Enfold WordPress Theme
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
Startups zijn op zoek naar creatieve oplossingen Coronacrisisloket voor ondernemers
Scroll naar bovenzijde
X