AgroExact | Altijd lokaal weer
De manier waarop boeren werken is in de afgelopen jaren enorm veranderd. Er was een tijd dat boeren naar de lucht en naar hun vee keken om te zien wat voor weer het werd. Dat ze het veld in gingen en wat grond omgooiden om te weten of er beregend moest worden. Nu checken ze de actuele weergegevens en bodemvochtigheid van hun vaak ver uit elkaar liggende percelen op hun smartphone. Als ze tenminste de app en bodemvochtsensoren van AgroExact gebruiken.
De vanuit ’s-Hertogenbosch opererende startup helpt akkerbouwers en tuinders om zo goed mogelijk voor de groei van hun gewassen te zorgen. En draagt zo bij aan een toekomstbestendige landbouw.
Het idee voor AgroExact ontstond tijdens een eindexamenfeest in 2015. Niek van Andel had een eigen weerstation met bijbehorende website gebouwd omdat er niet overal goede weersinformatie voorhanden was. Toen hij aan Sven Boogaard vertelde dat er veel boeren op zijn website keken, ontstond het idee om een bedrijf in het verkopen van weerdata te beginnen. Een jaar nadat ze waren begonnen aan hun studies Natuurkunde (Niek) en Bedrijfskunde (Sven) hebben ze schoolvriend Thomas Brocken aangetrokken, die bezig was met een studie Software Sciences aan de TUe. Ze vonden drie boeren die bereid waren met hen een prototype te ontwikkelen en zijn in 2017 gestart met AgroExact.
Sindsdien hebben ze veel geleerd en zijn ze groter gaan denken: “We ontdekten dat boeren niet alleen land hebben rondom hun boerderij, maar ook op heel andere plekken. En dat je dus in de buurt van al die plekken weerstations moet hebben, om actuele gegevens over ál hun percelen te kunnen leveren. Verder leerden we dat ze, om optimaal voor hun gewassen te kunnen zorgen, ook nauwkeurige informatie over o.a. de bodemvochtigheid nodig hebben.”
“Besteed niet al je tijd aan het product dat je ontwikkelt. Leg meer nadruk op het probleem dat je oplost en welke toegevoegde waarde je daarin brengt.”
Een abonnement op het AtmoNetwork van Agro Exact biedt akkerbouwers en tuinders toegang tot de gegevens van vijf, tien of zelfs twintig meetpunten. Ze hoeven dus niet zelf in weerstations te investeren. “We horen van veel klanten dat ze blij zijn met onze oplossing en hem meer gebruiken dan ze van tevoren hadden gedacht”, zegt Sven. “Dat motiveert ons om door te gaan, ook als het even tegenzit.”
Een speeddate met potentiële investeerders in de Den Bosch Data Week 2018 resulteerde in deelname aan het Investor Readiness Program van BOM Brabant Ventures. Sven: “Toen is het balletje gaan rollen. Het programma hielp ons om onze potentiële klanten nóg beter te leren kennen en de juiste oplossing te vinden voor hun probleem. En om bij het Brabant Startup Fonds onze eerste financiering op te halen.” Zelfs de studiefinanciering werd gebruikt om het bedrijf op te starten.
In 2020 heeft de startup een Innovatie lening gekregen bij de Rabobank en eind 2020 is ook het Bossche Investeringsfonds met hen in zee gegaan. Dit resulteerde in een aardige groei in 2021, waardoor AgroExact van 50 meetpunten in het zuiden van het land naar 200 meetpunten verspreid over heel Nederland is gegroeid. Daarnaast heeft de startup verder haar diensten uitbereid, waardoor naast ‘optimaal beregenen’ en ‘lokaal weer’ ook ‘gewasbescherming’ is toegevoegd aan het pakket dat AgroExact kan bieden aan de agrarische sector.
Begin 2022 is de startup bezig met een mogelijke volgende investering van het Brabantse Investeringsfonds en de Rabobank. Met deze nieuwe investering willen zij nog verder groeien en hun klantenkring gaan uitbereiden waardoor ze nog meer impact kunnen maken.
Als tip aan nieuwe startups geeft hij mee: “Besteed niet al je tijd aan het product dat je ontwikkelt. Leg meer nadruk op het probleem dat je oplost en welke toegevoegde waarde je daarin brengt.”